FAQ - frågor & svar
- om beställning, leverans och användning av våra tjänster och produkter
Här finns korta svar på de vanligaste frågorna som rör beställning, betalning och leveranser av våra produkter och tjänster. Det finns på webbens sidor för respektive produkt och tjänst viss praktisk information som också kan ge svar.
Med ett bekräftat köp accepterar du som beställare/kund också vissa villkor och policys för betalning, användningen av våra tjänster och hanteringen av din integritet. Detta finns samlat nederst här på sidan samt också på sidan Format & leverans.
Finns det oklarheter tveka inte att kontakta oss med ett mail till info@sam-arbetet.se
Kortkort FAQ
Butiken
I Butiken gör du beställning och betalning av våra produkter och tjänster. Ingång till Butiken finns också via sidan Köpa & betala samt de ”knappar” Köp som finns vid information om produkterna.
Support
Symbolen Logga in –> visas för den/de digitala tjänst/er som levereras via vår Support. Det är till exempel Support Hälmedel där man hämtar hem checklistor och mallar. På webbens allmänna sida Support finns också Logga in –> till tjänsten.
Leverans
De tryckta materialen ska vara levererade inom 3-5 arbetsdagar. För tillgång till produkterna i digitalt format E-bok/PDF får du med mail senast ett dygn efter betalningen en inbjudan att skapa ditt ID för inloggning.
Om Support ingår, eller köpt separat, får du per mail senast inom ett dygn information för inloggning och där hämtar du sedan enkelt hem checklistor, mallar och Tips.
Betalda och levererade varor kan inte returneras. Tillgång till Support gäller för ett (1) år från datum för betald beställning.
Betalningen
Du kan betala direkt med kort eller faktura via Klarna. Vid betalningen får du med mail en orderbekräftelse.
Med denna följer också ett kvitto för din betalning. Kvittot hämtar du via textlänken Visa kvitto i den nedre delen av mailet.
Användningen
Alla våra produkter och tjänster är skyddade enligt lag om upphovsrätt och copyright. Hjälpmedlen checklistor, mallar och Tips får användas och anpassas fritt inom köparens organisation/verksamhet.
ID-uppgifterna för Logga in är personlig och får inte lämnas vidare till annan person.
Om det ändå strular med leverans
Beställning som inte levererats korrekt eller med skadade produkter reklameras med meddelande via mail till butiken@sam-arbetet.se , eller ett meddelande här på vår webb - Kontakt.
Ange ordernummer och övriga leveransuppgifter från bekräftelsen av ditt köp. Vi återkommer snarast möjligt
Om du köpt av våra digitala tjänster du få ett mail inom ett dygn med inbjudan att skapa ditt ID för inloggning till vår Support. Om du inte sett, kolla i din mail och mappen för Skräppost.
Om mailet saknar ”knapp” eller text för att skapa ditt ID kan det ha tagits bort av ert ”säkerhetsfilter”. Vidarebefordra mailet till butiken@sam-arbetet.se Vi ordnar då ett lösenord och sänder ett mail med uppgifter om detta.
Om du stängt av användningen av cookies i din webbläsare kan du inte använda våra tjänster som kräver inloggning.
Användningen av webben
Vår webbportal SAM-arbetet har huvudsidan Start med 9 undersidor med information om våra tjänster och vår verksamhet. I portalen finns också två parallella ”sajter”, Butiken och Support
Till höger ovanför huvudmenyn finns symbolerna - Butiken och Logga in –> - och är ingång till dessa två webbtjänster. De öppnas i nytt fönster/flik.
Webbportalen
Webbsidorna har utöver textinformation också blå “knappar” vilka leder vidare till fördjupande information eller en annan sida. På sidan SAM-torget klickar du på logotypen och en ny sida öppnas till den webben.
Det finns två “knappar” Infobladoch Smakprov som öppnar en bläddringsbar PDF-fil ovanpå sidan. Den stängs ner genom att klicka på X i övre vänstra hörnet. Filen kan också laddas ner direkt genom att nederst till vänster klicka på ….. och sedan klicka på symbolen för nedladdning längst till höger på den meny som öppnas nederst.
Butiken
I Butiken gör du beställning och betalning av våra produkter och tjänster. Ingång till Butiken finns också via sidan Köpa & betala samt de ”knappar” Köp som finns vid information om produkterna.
Logga in
Symbolen Logga in –> visas om du har köpt en digital tjänst, vilken då levereras via vår Support. Det är till exempel Support Hälmedel där det finns checklistor och mallar att ladda hem. På webbens allmänna sida Support finns också möjligheten Logga in –> till den tjänsten.
Om produkter & tjänster
Våra produkter finns i tryckt format eller digitalt som E-bok/PDF. Knutet till handledningen och även som fristående tjänst, finns Support Hjälpmedel med nedladdningsbara dokument i format Microsoft Word och vissa i PowerPoint samt som PDF.
Användningen
Alla våra produkter och tjänster är skyddade enligt lag om upphovsrätt och copyright.
Hjälpmedlen till våra produkter får användas och anpassas fritt inom köparens organisation/verksamhet.
ID-uppgifterna för Logga in är personlig och får inte lämnas vidare till annan person.
Det är inte tillåtet att vidarebefordra eller kopiera dokumenten till tredje part. Det är inte heller tillåtet att nyttja dessa som förlaga till liknande dokument i kommersiellt syfte eller i annan verksamhet.
Beställaren måste se till att även övriga användare i organisationen följer dessa villkor.
Tryckta material
Alla material är i format stående A4 (210x297mm)
Hantera och läsa E-bok
Du kan välja att använda den på två sätt:
> E-bok - Klicka på symbolen ”ruta” och materialet öppnas i webbens ”fönster”. Du kan nu i läsläge klicka eller bläddra som i en vanlig trycksak. Vill du fortsätta senare så loggar du in och öppnar den på samma sätt.
> PDF – Öppna i läsläge och klicka på symbolen ….. längst ner till vänster på sidan. I menyn som öppnas finns längst till höger symbolen ”nedladdning”. Boken öppnas då som PDF att ladda hem. Den får du sedan ”scrolla” sida för sida.
Använda Butiken
På sidan Butiken börjar du din beställning av de produkter och tjänster som visas.
Detta sker i fyra steg
Det börjar med Välj det du vill köpa. Detta val läggs i Varukorgen där du slutligt bestämmer hur många exemplar du vill ha. Du kommer sedan till sidan Leveransinformation. Där fyller du i kontaktinformationen för leveransen. Ett klick där, och du kommer till Betala. När det är klart får du mail som bekräftar ditt köp, leverans och med information för Logga in om du köpt digitala tjänster.
Du kan i varje steg backa tillbaka till tidigare sida genom att klicka på pilen <– till vänster direkt under huvudmenyn.
Beställningen
1. Välj produkter
Välj den produkt eller paket du vill ha. I nästa steg väljer du variant/format som passar dig. Klicka på ruta Tryckt eller Digitalt
2. Lägg i Varukorgen
Klicka sedan på Lägg i varukorgen. Då visas en symbol för denna ovanför huvudmenyn och även med en ”box” nere till höger. Lägg till övriga produkter du kanske också vill ha.
3. Gå till Varukorgen
När du är klar med din beställning, klicka på symbolen för Varukorgen. Eller i den ”box” som visas nederst. Här anges vad du beställt och att du beställt ett (1) exemplar samt ordersumman.
Du väljer för varje produkt i vilket format du vill ha den – tryckt häfte eller digitalt/E-bok
Vill du ha fler exemplar av produkten/erna ändrar du i den grå rutan med siffran 1.
Du kan också i antal ange 0. Då tas beställningen bort.
Klicka sedan på Gå till kassan.
4. Leveransinformation
Här fyller du i dina kontakt/leveransuppgifter. När du sparat visas de i ett fält. Om du vill ändra så använd symbolerna i övre högra hörnet.
Lägg till fler mottagare
Beställer du fler exemplar av en produkt eller tjänst så kan de också levereras till annan mottagare.
Klicka då på knappen Lägg till mottagare. Då visas ett nytt formulär för leveransuppgifter. Vi kan klara upp till tio (10)) mottagare i en sådan beställning.
OBS! Notera att vid leverans i tryckt format så tillkommer frakt för varje leverans.
Klicka sedan på Fortsätt till betalning
5. Betala
Du kommer till vår betaltjänst Link. Det går att betala med kort eller faktura. Just nu är det inte möjligt betala med Swish. Du väljer vilket, under Betalningsmetoder
Betalning med faktura hanteras av Klarna. Betalning senast inom 30 dagar.
De erbjuder också möjlighet att delbetala. Deras policys och villkor visas när du klickat på deras symbolruta.
Avbryta betalning
Du kan avbryta vid betalningen genom att klicka på vår logo SAM-arbetet överst till vänster på sidan
Du får då upp ett meddelande;
Betalning ej slutförd
Du har valt att avbryta din betalning
Det innebär också att din beställning och lämnade uppgifter har raderats.
Du kan där då gå tillbaka till Butiken.
Hantera beställning & betalning
Ändra i beställning
Om du inte är på sista steget Betala, kan du i varje delsteg enkelt backa tillbaka till tidigare sida genom att klicka på pilen <– till vänster under huvudmenyn.
Backa till Varukorgen
I den grå rutan med en siffra anger hur många exemplar av produkten/tjänsten du beställt.
Ändra där till 0. Då tas beställningen bort. Det bekräftas direkt med ett meddelande i ditt webbfönster. Du kan därifrån sedan gå tillbaka till Butiken
Avbryta betalningen
Om du kommit till sidan Betala. Du kan avbryta betalningen genom att klicka på vår logo SAM-arbetet överst till vänster på sidan.
Du får då upp ett meddelande;
Betalning ej slutförd
Du har valt att avbryta din betalning. Det innebär också att din beställning och lämnade uppgifter har raderats.
Du kan där då sedan gå tillbaka till Butiken.
Om du fullföljt betalningen
Om du betalat din beställning och då upptäcker att något blivit fel sänd oss då ett mail till butiken@sam-arbetet.se
Ange då vad som är problemet. Och var du förväntar dig att vi ska göra.
Du behöver ange de uppgifter som gäller ditt köp enligt följande;
Ref: 482fbb3f-9164-4096-9a7c-3816e682d046
Namn (Beställare/betalare)
Företag(verksamhet
Mail
Dessa uppgifter finns i den bekräftelse av köpet som du fått via mail.
Har du valt att betala via Klarna får du där lämna samma meddelande.
Kvitto för betalningen
Du kan betala direkt med kort eller faktura via Klarna. Vid betalningen får du med mail en orderbekräftelse. Med denna följer också ett kvitto för din betalning. Kvittot hämtar du via textlänken Visa kvitto som finns i den nedre delen av mailet. Har du valt att betala via Klarna så betalar de oss direkt och du ska senare då betala till dem. Men kvittot bekräftar att vi fått betalt.
Leverans
Tryckta material
De tryckta materialen är levererade till angiven adress inom 3-5 arbetsdagar.
Betalda och levererade varor kan inte returneras.
Om Support ingår får du senast ett dygn efter betalning per mail information för inloggning och där hämtar du sedan enkelt hem checklistor, mallar och Tips.
Skulle något vara fel eller skadat kontakta oss på mail butiken@sam-arbetet.se
Ange dina uppgifter som finns i bekräftelsen av ditt köp.
Ref: 482fbb3f-9164-4096-9a7c-3816e682d046
Namn (köpare)
Mail (köpare)
Mail (användare)
Telefon
Digital version
Produkterna i digitalt format som E-bok/PDF hämtas via vår Support. Senast ett dygn efter betalning sänds information per mail för att skapa ett ID för inloggning till Support. Där kan du använda materialen som bläddringsbar E-bok eller ladda hem som PDF.
Om inte ID för Log in fungerar eller du tappat bort?
ID för inloggning till Support är kopplat till den i köpet angivna e-mailadressen och det lösenord som angivits vid starten av tjänsten.
Om du glömt lösenordet gå till Logga in –>, Lägg in den tidigare angivna mailadress, klicka sedan på Återställa lösenord och ange ett nytt lösenord, och bekräfta/verifiera detta enligt informationen som visas.
Om du stängt av användningen av cookies i din webbläsare kan du inte använda våra tjänster som kräver inloggning.
Skulle det ändå vara något problem, sänd oss ett mail butiken@sam-arbetet.se och beskriv vad som hänt. Ange ordernummer från beställningen. Vi återkommer snarast möjligt.
Logga in - så fungerar det
Om du köpt våra produkter i digitalt format eller tillgång till Support med hjälpmedel så ska du per mail fått en inbjudan att skapa ett ID så att du på vår webb kan logga in och använda dessa tjänster.
Om du inte fått detta mail från oss, kontrollera då mappen för “skräppost” i ditt/dina mail-program.
Och om du då inte fått mailet senast inom ett dygn, sänd oss då ett mail till butiken@sam-arbetet.se. Ange då också det ordernummer som finns i bekräftelsen av beställningen.
Skapa ditt ID för inlogg
Detta görs i två steg. Klicka på knappen nederst på mailet. Välj och ange ett lösenord i fältet för detta. Det bör omfatta minst 8 tecken och blandat med siffror och något specialtecken.
Du får sedan direkt ett mail till din angivna mailadress med en kod för att verifiera ditt lösenord och konto. Lägg in siffrorna i rutan Verifieringskod och bekräfta med att klicka på knappen Skicka. Du blir då direkt inloggad på vår Support.
Nästa gång du vill logga in klickar du på symbolen Logga in –> till höger ovanför webbens meny och anger din mailadress och ditt lösenord.
Har du glömt lösenordet
Om du har glömt ditt lösenord kan du enkelt alltid återställa ditt ID med ett nytt lösenord. Klicka på symbolen Logga in –> och sedan Återställa lösenord. Välj ett nytt lösenord. Det bör omfatta minst 8 tecken och blandat med siffror och något specialtecken. Klicka på Återställ lösenord.
Support – inlogg och användning
Du loggar in med det lösenord du skapade i samband med det mail du fick när leveransen bekräftades.
Om du inte gjort det -se rubriken ovan - Logga in – så fungerar det
Om du stänger av användningen av cookies i din webbläsare kommer du inte att kunna använda tjänster som kräver inloggning.
Efter inloggning kommer du till vår Support. Här visas de digitala tjänster som ingår i ditt köp.
Hur hantera och läsa E-bok
Du kan välja att använda den på två sätt:
E-bok - Klicka på symbolen ”ruta” och materialet öppnas i webbens ”fönster”. Du kan nu i läsläge bläddra som i en vanlig trycksak. Vill du fortsätta senare så loggar du in och öppnar som nu.
PDF – Öppna i läsläge och klicka på symbolen ….. längst ner till vänster på sidan. I menyn som öppnas finns längst till höger symbolen ”nedladdning”. Boken öppnas då som PDF att ladda hem. Den får du sedan ”scrolla” sida för sida.
Support Hjälpmedel
Ingår Support med våra hjälpmedel så klicka du på den ikonen och kan där då se de tre grupperna checklistor, mallar och Tips! Klicka på den grupp du är intresserad av.
Titlarna för dessa är sorterade dels efter det kapitel där de först hänvisas till och dels i A-Ö. De kan förstås även anges i senare kapitel. Kolla där då på namnet. Klicka sedan på knappen A-Ö överst i uppställningen, och du kan då enkelt hitta det du söker.
Använder du tjänsten Support Hjälpmedel fristående så klicka på knappen A-Ö överst i uppställningen, Då får en överblick och kan enkelt bedöma vad du behöver också med hjälp av funktionen Preview.
Förhandstitt - Preview
Vid varje dokumentrubrik finns till höger två symboler. ”Rutan” anger Preview vilket innebär att dokumentet förhandsvisas i webbfönstret och du kan enkelt bedöma detta. Klicka sedan på X i e-dokumentets övre högra hörn. Vill du sedan ladda ner klicka du på den symbolen <||>
Användningstiden
Tillgång till Support hjälpmedel gäller för 1 år från datum för köpet. De kan då förnya detta med att köpa i Butiken
Så fungerar checklistor och mallar
De dokument som finns i vår Support Hjälpmedel är gjorda i Microsoft Office. De är ”öppna” för att kunna anpassas och att sedan jobba vidare med.
De går då också att importera/konvertera till andra program eller appar som Openoffice eller Google Workspace.
Dokumenten Tips! är tänkt att enbart läsas, och därför i PDF-format.
Finns det texter du vill använda internt är det enkelt att markera, kopiera och klistra in i annat dokumentformat.
Läs mer på sidan Support >>>> Mer om våra dokument
Om SAM-torget
Denna sida innehåller länkningar till webbsidor hos olika aktörer inom arbetsmiljö. Urvalet är gjort för att vara till praktisk nytta för ett arbetsmiljöarbete i olika verksamheter. Vi sakgranskar informationen på dessa sidor, men friskriver oss ansvar för riktigheten och eventuella följder för användning av innehållet i den webbsida som vi hänvisat till.
Tipsa oss gärna om du har eller hittar sådana bra sidor sänd till till feedback@sam-arbetet.se
Om GDPR och cookies
Cookies är små textfiler som sparas i besökarens webbprogram av vilka inställningar som ska användas när du senare besöker webbplatsen. I IT-system och webb för leverans av våra tjänster noteras löpande logguppgifter för att säkerställa drift och säkerhet. Dessa uppgifter är inte relaterade till person, men till vilken dator, tablet eller telefon som använder systemet eller tjänsten.
Om du stänger av användningen av cookies i din webbläsare kommer du inte att kunna använda tjänster som kräver inloggning.
Uppgifter vi registrerar
För beställning och leverans av våra produkter och tjänster registrerar vi uppgifter om vilka produkter/tjänster som beställs, beställande Företag/verksamhet, Adress för leverans, Namn på beställare/mottagare, Mail samt Telefon. Vid beställning av enheter till flera medarbetare registreras mottagare och mailadress också för var och en.
Uppgifter underleverantörer använder
Vissa av dessa uppgifter vidarebefordras till våra leverantörer av trycksaker och E-bok samt betaltjänster. De använder inte uppgifterna för annat syfte än att utföra sin tjänst samt att anlitade distributionsföretag får uppgifter nödvändiga för att kunna utföra leveransen av de köpta produkterna.
För betalningen av beställd produkt eller tjänst ingår du – betalaren – alltså ett separat avtal för denna betaltjänst och för vilken vi inte har något ekonomiskt eller juridiskt ansvar.
Så hanteras dina uppgifter
Vi registrerar endast de uppgifter som är nödvändiga för att kunna leverera och få betalt för de produkter du köper. Registrerad mailadress använder vi också för att vid behov ge service samt återkoppla till beställaren/användaren kring användandet av våra produkter och tjänster.
Hjälp oss att bli bättre
När du använt någon av våra produkter eller tjänster så vill vi mer en gärna också få veta vad du tycker. Och förstås även få synpunkter på det som skulle kunna bli bättre, eller kanske saknas enligt din uppfattning.
Men det gäller förstås också vår webbportal med Butikenoch Support. Hur det fungerar, om informationen är tydlig, eller om något kan missförstås. Eller kan bli bättre på annat sätt?
Sänd oss därför gärna ett mail till feedback@sam-arbetet.se med dina synpunkter.